Bugünlerde son dokunduğum konu "Marka İletişiminde Mizahın Kullanımı"
Buyrun :)
Buyrun :)
Mizah Nedir?
Gülme, insana dair belirleyici niteliklerden biri olarak geçmişten günümüze oldukça ilgi çeken bir konu olmuştur. Bireylerin gülmeyi ne kadar önemli bir davranış olarak algıladığını, bir Mısır inanışı çok iyi açıklamaktadır. M.Ö. üçüncü yüzyılda yazılmış simya konusundaki bir Mısır papirüsüne göre, dünya tanrının attığı bir kahkaha ile oluşmuştur.
Mizah Ve Kültür İlişkisi
Mizah, kültürle iç içe geçmiş bir kavramdır. İnsan davranışının temel belirleyicilerinden biri olan kültürün bu niteliği, kendini gülme davranışının oluşumunda da göstermektedir. Bazı kültürlerde gülünç olarak algılanan durumlar diğerlerinde aynı etkiye sahip olmayabilmektedir. Çünkü kişilerin eğlendirici ya da güldürücü olarak algıladıkları durumlar, farklı kültürlere göre değişebilmektedir.
Mizahın İkna Sürecine Etkisi
Mizahın ikna sürecine olan katkısı, kendini çeşitli noktalarda göstermektedir. Öncelikle iknada mizahın kullanımı, ikna edilmek istenen taraf olan hedefin, konuya dikkatinin çekilmesini kolaylaştırmaktadır. Mizah, yapısı gereği sıra dışı, olağandan farklı olma gibi niteliklere sahiptir. Bu nedenle de mizahi durumların fark edilmesi daha rahat olmaktadır.
Geçmişten Günümüze Mizah
Mizahın kitle iletişiminde kullanımı geçmişten günümüze değin oldukça yaygın olarak gerçekleştirilmektedir. Sinema filmlerinde, tiyatro oyunlarında, yazılı ve sözlü edebi ürünlerde, karikatürlerde, çeşitli diziler, yarışmalar gibi televizyon programlarında ve daha birçok iletişim ortamında mizahtan çeşitli yoğunluklarda yararlanılmaktadır. Kuskusuz bu durum reklamlar için de geçerlidir. Yapılan bir araştırmaya göre prime time televizyon reklamlarının ABD’de % 24,4 ; İngiltere’de ise % 35,5’i mizahi içerik taşımaktadır.
Mizah Kullanımının Riski
Reklamlarda mizahın kullanımı yaygın olmakla beraber riskli bir uygulamadır. Özellikle hedef kitlenin kullanılan mizahi unsurları yeterince gülünç bulmadığı durumlarda reklamın etkinliği oldukça zayıflamakta, reklamı yapılan markanın imajı bundan zarar görebilmektedir.
Reklamda mizahın kullanımının reklamın dikkat çekiciliğini artırmasına rağmen, reklam mesajının anlaşılmasına olan etkisi değişebilmektedir. Reklamda mizahın kullanımı nedeniyle kimi zamanlar mesajın hedef kitle tarafından yeterince kavranamadığı durumlar ortaya çıkabilmektedir.
Mizah Ne Zaman Kullanılmalı
Reklamda mizahın kullanımını, reklam amaçları ile ilişkilendirerek mizahın kısa zamanda yüksek hatırlanma oranı sağlamak istenildiğinde, yerleşik olumsuz imaj yıkılmak istendiğinde veya henüz fark edilmemiş ürüne kişilik yaratılmak istendiğinde kullanılmasının etkili sonuçlara neden olabileceği belirtilmektedir.
Ancak mizahın kullanımı sırasında çok dikkatli olunmalı, herhangi bir şüpheye neden bırakılmamalıdır. Bazı araştırmacılara göre mizah satış mesajını yönelik dikkati dağıtabilmektedir ve yeterlilikten yoksun bir şekilde ya da finans ya da sigorta gibi ciddi hizmetler için kullanıldığında zararlı sonuçlara neden olabilmektedir.
Başarılı Bir Mizah Uygulaması İçin;
1- Mizah ürünün kullanıcılarına yönelik olmamalıdır. Tüketici kendisiyle alay edildiği ya da küçük düşürüldüğü kanısına varmamalıdır. Bu yüzden, seviyeli ve güzel espriler tercih edilmelidir.
2- Mizah markaya yönelik olmalıdır. Marka ön plana çıkartılmalı ve vurgulanmalıdır.
3- Satışı gerçekleştirecek odak noktaları mizahi içerik kapsamında yer almalıdır.
Ayrıca reklamda mizahın kullanılmasının, reklam mesajının ağızdan ağza iletişim yoluyla yayılmasını da kolaylaştırdığı yönünde görüşler bulunmaktadır. Genel olarak insanlar mizahi içeriği paylaşma eğilimindedirler.
Mizah Kullanımının Riski
Reklamlarda mizahın kullanımı yaygın olmakla beraber riskli bir uygulamadır. Özellikle hedef kitlenin kullanılan mizahi unsurları yeterince gülünç bulmadığı durumlarda reklamın etkinliği oldukça zayıflamakta, reklamı yapılan markanın imajı bundan zarar görebilmektedir.
Reklamda mizahın kullanımının reklamın dikkat çekiciliğini artırmasına rağmen, reklam mesajının anlaşılmasına olan etkisi değişebilmektedir. Reklamda mizahın kullanımı nedeniyle kimi zamanlar mesajın hedef kitle tarafından yeterince kavranamadığı durumlar ortaya çıkabilmektedir.
Mizah Ne Zaman Kullanılmalı
Reklamda mizahın kullanımını, reklam amaçları ile ilişkilendirerek mizahın kısa zamanda yüksek hatırlanma oranı sağlamak istenildiğinde, yerleşik olumsuz imaj yıkılmak istendiğinde veya henüz fark edilmemiş ürüne kişilik yaratılmak istendiğinde kullanılmasının etkili sonuçlara neden olabileceği belirtilmektedir.
Ancak mizahın kullanımı sırasında çok dikkatli olunmalı, herhangi bir şüpheye neden bırakılmamalıdır. Bazı araştırmacılara göre mizah satış mesajını yönelik dikkati dağıtabilmektedir ve yeterlilikten yoksun bir şekilde ya da finans ya da sigorta gibi ciddi hizmetler için kullanıldığında zararlı sonuçlara neden olabilmektedir.
Başarılı Bir Mizah Uygulaması İçin;
1- Mizah ürünün kullanıcılarına yönelik olmamalıdır. Tüketici kendisiyle alay edildiği ya da küçük düşürüldüğü kanısına varmamalıdır. Bu yüzden, seviyeli ve güzel espriler tercih edilmelidir.
2- Mizah markaya yönelik olmalıdır. Marka ön plana çıkartılmalı ve vurgulanmalıdır.
3- Satışı gerçekleştirecek odak noktaları mizahi içerik kapsamında yer almalıdır.
Ayrıca reklamda mizahın kullanılmasının, reklam mesajının ağızdan ağza iletişim yoluyla yayılmasını da kolaylaştırdığı yönünde görüşler bulunmaktadır. Genel olarak insanlar mizahi içeriği paylaşma eğilimindedirler.
Ve şimdi deee Türkiye'den ve Dünya'dan Güzel Örnekler Sizlerle ;
Wolkswagen’in Otomatik Park Özelliği Reklamı
Sizce de biraz cinsiyet ayrımı kokmuyor mu :)))
Geniş Açı Lens Üreticisi OMAX'ın Reklamları
Adeta açınızı iyi kullanın diyor :)))
Çoklu Yüz Tanıma Özelliği : Nikon'un Reklamları
Bir şey yaparken arkanızdaki gözlere dikkat edin :)))
Rowenta Reklamı
Ördek En Kolay Nasıl Avlanır :)
Canon Reklamı
Kameralarımız çitadan bile hızlıdır :)
Purina Köpek Maması Reklamı
Aman Dikkat !! :)
Komatsu'nun Reklamları
En Güçlü Kim? :)
Sevgiler,
Çağla Akkoyun
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder