Marka sadakati, tüketicinin marka ile kurduğu duygusal bağ olarak tanımlanabilir. Bir markanın kabul görmesi ve müşteri tarafından sadık bir biçimde satın alınması iyi bir ün ve sürekli bir tutundurma faaliyeti ile mümkün olmaktadır. Yani marka sadakati, tüketicinin ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sadece içinde bulunulan zamanda değil, gelecek dönemlerde de belirli bir markayı tercih etmesi olarak tanımlanabilir. Marka sadakati, satın alma davranışı bilinçli bir hale gelinceye dek, aynı markayı tekrar tekrar satın almayı içermektedir.
Marka Sadakatini Belirleyen Faktörler
• İçsel Faktörler
▫ Algılanan önem/risk derecesi
▫ Ürün performansı/memnuniyet
▫ Alışkanlık
▫ Yenilik ve çeşitlilik arayışı
▫ Markaya tutumsal bağlılık
▫ Satın alma isteği
▫ Satın alma sıklığı
▫ Marka farkındalığı
▫ Markanın pazarda bulunma süresi/geçmiş deneyim
▫ Tavsiye etme
• Dışsal Faktörler
▫ İşletmelerin uyguladıkları sosyal sorumluluk kampanyaları
▫ Promosyonlar ve fiyat indirimleri
▫ Ürünün/markanın stokta bulunmama durumu
Marka Sadakatinin Dereceleri
• Tam Bağlılık (AAAA)• Bölünmüş bağlılık (ABABA)
• Kararsız sadakat (AAABBBCCCAAA)
• Tesadüfi marka sadakati (ABCD)
• Sadakatsizlik
Marka sadakati, tüketicinin markaya olan inancının gücüdür. Çağrışımlar, satın alma kararlarında ve marka sadakati yaratılmasında etkilidir. Güçlü bir markanın en temel özelliği kendisine sadık bir tüketici yaratmasıdır. Stratejik açıdan kendi ürün kategorisinde marka sadakati geliştirmiş bir marka, pazara yeni ürünlerin girişini de engelleyebilir.
Marka Sadakatinin Avantajları
• Pazarlama planlamasını kolaylaştırır.• Pazarın bölümlere ayrılması daha kolay olur.
• Firma imajı oluşturmaya yardımcı olur.
• Tutundurma faaliyetleri kolaylaşır.
• İtme stratejisi (ürünlerin aracılara pazarlanması) daha rahat uygulanabilir.
Sevgiler,
Çağla Akkoyun
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder