Pazarlama’da son yıllarda pek çok konu tartışılır hale gelmiştir. Bize göre pazarlamanın merkezinde bulunan kavram “Marka” kavramıdır. Zira pazarlamanın temel amacı tüketicinin zihninde bir “Marka” inşa etmektir.
Marka nedir? Teknik olarak olarak "marka" denen şey bir kişi veya şirket tarafından tescil edilmiş bir özel isimdir; bu nedenle de markalar büyük harfle yazılırlar. Herhangi bir özel isim de bir markadır. Siz bir markasınız. Marka bir ürünü diğerlerinden ayıran şeydir. Damgalanan inekler için damga neyse ürünler için de marka odur. “Başarılı Marka” ise tüketicilerin satın almak istedikleri markadır. Marka olmak demek her zaman istenmek anlamına gelmez.
Markalama nedir? “Bir damgalama programı ineğinizi çiftlkteki diğer hayvanlardan farklılaştırma amacını taşıyacaktır. He ne kadar çiftlikteki bütün hayvanlar birbirine çok benzese de... Başarılı bir markalama programı, benzersizlik konsepti üzerine tasarlanmalıdır.”
Yayılma Kuralı
Bir markanın gücü, yayılma alanıyla ters orantılıdır.
Marka isminizi herşeye koyarsanız, o isim gücünü yitirir. Chevrolet’yi düşünün ilk olarak aklınıza ne geliyor?
Chevrolet uzun süre Amerika’da en çok satan araba markası olmuştur. Pekçok modeli vardır. Bir Chevrolet deyince bir kamyon da anlaşılabilir, lüks bir araba da. Bu nedenle üretilen her şeyin üzerine Chevrolet yazmak kısa vadede satışları artırabilir ama uzun vadede tüketiciler “Chevrolet nedir?” sorusuna cevap verememeye başlarlar. Bu da “Chevrolet” markasının gücünü baltalar. Tüketicilerin kafasında binlerce tahterevalli vardır. Eğer Corvette hızlı bir araba ise Chevrolet başka birşey olmalıdır. Aynı anda iki araba hızlı olamaz. Hızlı araba denince ilk akla gelen tek bir marka olabilir. Tüketicileri markaların dar bir alanda faaliyet göstermesini ve tek bir kısa kelimeyle ifade edilebilmesini isterler.
“Markayı genişleterek kısa vadede ek satışlar elde etmek, markalama kavramının tersine işlemesine yol açmaktadır. Tüketicinin zihninde güçlü bir marka yaratmak istiyorsanız, markanızı daratlmak zorundasınız; genişletmek değil. Uzun vadede markanızın yayıldığı alanı genişletmek, gücünüzü azaltacak ve imajınızı zayıflatacaktır.”
Sevgiler,
Çağla Akkoyun
Kaynak: Marka Yaratmanın 22 Kuralı - Al & Laura Ries
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder