1 Mayıs 2012 Salı

İşte Markaların Aile Ağacı

Bildiğiniz gibi markalama stratejileri firmalar tarafından farklı amaçlar doğrultusunda kullanılmaktadır. Yeni ürün geliştirmenin artan maliyetini karşılamak, yeni ürünün olası başarısızlıkları ile başa çıkabilmek, büyük reklam maliyeti, pazara giren çok sayıda marka, perakendecilerin artan gücü ve tüketici ile duygusal ilişki kurmak için bütünleşik iletişim tekniklerinin varlığı firmaları markalama için strateji benimsemeye yöneltmektedir. 

Bir marka stratejisi; markanın devam ettirilebilir rekabet avantajı elde etmesini, hedef tüketiciyi tanımlamasını ve tüketicinin markadan sağlayacağı yararları sunmasını sağladığından stratejiler arasında doğru seçim yapılması çok önemlidir. 

Yeni bir ürün grubu oluşturulup satışa sunulurken, bazı markaların aynı marka adını kullandığını gözlemleriz. Örneğin beyaz et sektörünün öncü isimlerinden Banvit'in , kırmızı et pazarına girerken "Banvit Kırmızı" adını kullanması gibi. Şayet ürün başarılı olur ve tutulursa marka bugüne kadar sağladığı güveni ve oluşturduğu marka imajını kullanarak hiçbir reklam, pr vs. gibi yeni marka oluşturma yatırımına maruz kalmadan direk kara geçmeye başlayacaktır. 

Bu maliyetten fayda sağlayan bir yöntem olsa da, yapılan araştırmalar yeni bir ürün grubunun her zaman markanın var olan imajını zedelediğini ortaya koymaktadır. Olayın bir başka yanı da marka tutmadığında ya da bir şekilde zedelendiğinde ana markanın da zarar görmesidir ki bu telafisi çok zor bir durumdur. Bu nedenle çoğu büyük marka alt markalarının kendisine ait olduğunu ve yahut kardeş olduklarını saklar ki birine birşey olduğunda diğeri zarar görmesin. 

Burdan çıkarım yapıldığında maliyetine katlanarak farklı ürün grupları ve hatta farklı hedef kitleler için birbirinden bağımsız markalar oluşturulması gerektiği görülmektedir. 

Şimdi sıra marka genişlemesini, ürün grubundan ayrı marka adı stratejisi kullanarak aynı zamanda çoklu markalama da yapan dünya devlerinde. Bakın bakalım hangi marka hangisinin kardeşiymiş :))

Keyifli okumalar 
Çağla Akkoyun, 


2 yorum:

Serhan Ok dedi ki...

Çağla Hanım Merhaba,
Meslektaşız sanırım :) Yazınızı keyifle okudum. Bu konuda ben de bir çalışma yapıyorum. Yazının içinde kullandığınız görselin kaynağıyla ilgili bilgi verir misiniz? Belki be de kullanmak isterim.

Çağla Akkoyun dedi ki...

Merhaba Serhan Bey, beğenmenize sevindim. Açıkçası görseli bana bu konularla ilgilendiğimi bilen bir arkadaşım göndermişti. Ancak aratınca aşağıdaki linkte buldum. Faydalı olması dileğiyle,

http://www.dr4ward.com/dr4ward/2012/04/what-does-the-family-tree-of-some-major-brands-look-like-infographic.html