Facebook tarafından 1 milyar dolara satın alınan Instagram dün en çok konuşulan ve deyim yerindeyse dünya internet gündemini sallayan gelişmeydi. Zaten bu satın almaya gelene kadar Instagram yakaladığı büyüme, yatırım süreçleri ve satın alınma dedikoduları her daim gündemde kendisine yer bulmuştu. Ama gördüğüm şu ki aslında Instagram’ın 1 milyar dolarlık bir şirket olma noktasına gelene kadar aldığı yol pek fazla bilinmiyor.
Size Instagram’ın hikayesini anlatmayacağım. Hepimiz için bünyesinde temel 5 ders barındıran bu hikayenin ilginç olduğunu düşündüğüm noktalarının altını çizeceğim.
Kevin Systrom Instagram’dan önce ne yapıyordu?
Kevin Systrom’un ilk iş deneyimi stajyer olarak çalıştığı Odeo’ydu. Günün birinde Twitter’ın doğuşuna sebep olan şirketin kurucusu ise Evan Williams‘dı. Daha sonra şirkete Biz Stone dahil oldu ve şirketin ilk çalışanı olarak da Jack Dorsey işe alındı. Söylememe gerek yok herhalde, söz konusu isimler Twitter’ın kurucularıydı… – Jack Dorsey ismini bu noktada aklınızda tutun.
Kevin Systrom daha sonra Google’a girdi ve 2 yıl boyunca Gmail ve Google Reader ile ilgili projelerde çalıştı. Son olarak da Google’da Kurumsal Gelişim departmanında çalışıyordu.
Burbn diye birşey duymuş muydunuz?
2010 yılının başlarında henüz daha instagram diye birşey yokken, Kevin Systrom Burbn isimli lokasyon tabanlı bir HTML5 mobil uygulama hayata geçirmişti. Foursquare‘ın yükselişe geçtiği dönemlerde haliyle Burbn’ın “check-in” özelliği yeterli ilgi görmemişti. Ama entresan bir şekilde kullanıcılar fotoğraf paylaşıyorlardı.
Zaten fotoğrafa ilgisi oldukça yüksek olan Kevin Systrom ortağı Mike Krieger ile birlikte aldığı karar ile Burbn rafa kaldırıldı ve şirket instagram’a dönüştü. Bugün bildiğimiz ve Burbn’dan dönüştürülen instagram Eylül 2010′da piyasaya sunuldu. Techcrunch’da Burbn’la ilgili haberlere bakacak olursanız altlarındaki Crunchbase bilgilerinin bile Burbn’dan instagram’a dönüştüğünü, yani Crunchbase’deki Burbn profilinin bile instagram olduğunu görebilirsiniz.
Hatta Kevin Systrom’un geçmişinde Burbn’dan eser olmadığını da farkedeceksinizdir. Çünkü onlar için Burbn bu şirketin bir ürünüydü, denendi başarılı olmadı olmadı ve yeni ürün olan instagram hayata geçirildi.
Şirketin ilk yatırımcıları ne kadar önemli olabilir?
Instagram’ın ilk yatırımı daha servis instagram bile değilken yani Burbn’ken, Andreessen Horowitz ve Baseline Ventures ortaklığından Mart 2010′da gelmişti. Bu yatırım sadece 500 bin dolardı. Ardından Şubat 2011′de aralarında Jack Dorsey’nin de bulunduğu bir yatırımcı grubu tarafından şirkete 7 milyon dolar yatırım yapıldı. – Jack Dorsey ismini aklınızda tutun demiştim
Bu turda şirketin yönetim kuruluna yatırıma da dahil olmuş olan Benchmark Capital’den Facebook’un bir dönem ürün yönetiminden sorumlu başkan yardımcısı olan Matt Cohler dahil oldu. Matt Cohler Facebook’un 7 numaralı çalışanıydı ve daha önce daha önce LinkedIn’de başkan yardımcısı ve genel müdür olarak görev almıştı.
Instagram 1 milyar dolara satın alınana kadar toplam 57,5 milyon dolar yatırım almıştı. İlginç olabilir belki ama 1 milyar dolara Facebook tarafından satın alınmadan birkaç gün önce Sequoia Capital, Benchmark Capital, Greylock Capital gibi şirketlerin sağladığı bir fonla 50 milyon dolarlık bir tur daha tamamlamıştı. Şirketin bu yatırım turundaki değerlemesi 500 milyon dolardı. Şanslı yatırımcılar birkaç günde yatırımlarını ikiye katladılar dersek yanlış olmaz herhalde…
Instagram’da kaç kişi çalışıyordu?
1 milyar dolara satın alınan bir şirket sizce kaç kişidir?
Siz tahminlerinizi yaparken ben cevap vereyim, Instagram’ın tüm ekibi 13 kişiydi. Yani binlerce kişi değil, 1 milyar dolarlık değeri yaratan ekip sadece 13 kişiydi.
Instagram’ın kaç kullanıcısı vardı?
Kevin Systrom instagram’ın 27 milyon kullanıcısı olduğunu geçen ay gerçekleşen SXSW konferansında dile getirdi. Şu an 30 milyonun üzerinde kullanıcısı olduğu biliniyor. Android uygulamasının hayata geçirilmesi ve bu satın almadan dolayı oluşan popülariteyi takiben kısa süre içinde 50 milyon kullanıcıya ulaşılacağı konuşuluyor. Facebook’un 845 milyon aktif kullanıcısı olduğu ve bunların zaten 425 milyonunun Facebook’un mobil ürünlerini kullandığı düşünülürse, şirketin aslında Instagram’ın taş çatlasın 50 milyon kullanıcısına ihtiyacı yoktu – (mu dersiniz)?
Mark Zuckerberg iş teklif etti, Kevin Systrom geri çevirdi, ama şimdi…
Kevin Systrom ve Facebook’un kurucusu Mark Zuckerberg aslında uzun süredir tanışıyorlardı. Hatta ZDNet’in haberine göre daha Kevin Systrom 2004 yılında öğrenciyken ve henüz Facebook’un fotoğraf paylaşım özelliği yokken Mark Zuckerberg Kevin Systrom’a Facebook’ta çalışması için bir teklifte bulunmuş. Bildiğiniz üzere Kevin Systrom teklifi kabul etmemiş.
- Sadece 12 kişilik bir ekiple milyar dolarlık şirket olunabiliyormuş.
- Zararın neresinden dönülse kardır.
- Ne kadar büyük olduğunuz değil, ne kadar değer yarattığınız önemli.
- Sahip olunan çevre ve kontaklar en az girişimin kendisi kadar önemli.
- Girişimin kurucuları ve onların yetkinlikleri “herşeyden” önemli.
- (Bonus) Milyar dolarlık değerleme yakalamak için hala birçok alan mevcut.
Umarım daha önce bilmediğiniz birkaç noktaya dikkatinizi çekebilmişimdir. Sizin de bu hikayede bizim atladığımızı düşündüğünüz noktalar varsa lütfen yorumlarda paylaşın.
Kaynak: http://www.webrazzi.com/2012/04/10/instagram-hikayesi-cikarilacak-dersler/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder