31 Ağustos 2012 Cuma

İletişimin Bilimsel Yolu: Medikal İletişim

Konuya “Medikal İletişim Nedir?” sorusuyla başlamak faydalı olacaktır. Medikal iletişim, ilaç firmalarının asıl müşterisi olan sağlık çalışanlarına yönelik iletişim çalışmalarının tümüdür; ilacın hekimlere tanıtımı için izlenen her türlü yol ve yöntemi içerir.


Medikal iletişim dünyada bizden çok önce hayata geçirilmiş bir kavram. Temelde iletişim alanında rol paylaşımı ve uzmanlaşma sonucunda ortaya çıkmış. İlaç firmalarının pazarlama alanındaki ihtiyaçlarının karşılanması, genelde pazarlama iletişim dilinden daha teknik, daha kanıta dayalı bir dilin kullanılmasını gerektirdiğinden, böyle bir alanın gelişmesine yol açmış.

Bu süreci biraz daha açmak gerekirse, ilaç firmalarının müşterilerinin özellikle hekimler olması ve alanın etik sınırlamalar içermesi, iletişim dilinin de teknik öğeler içermesini gerektirmiş. Bunun doğal bir sonucu olarak Medikal İletişimin çekirdeğindeki bilgileri alanın teknikerleri, sağlık çalışanları, ülkemizde ise çoğu zaman hekimler üretiyor. Bir bakıma medikal olmayan bir ajansta metin yazarının yaptığını, medikal ajansta hekimler yapıyor.


Kanıta dayalı söz söylemek, rakibe doğrudan saldırmamak, ülkemiz için geçerli olmak üzere halka doğrudan ilaç reklamı yapmamak gibi kurallar, medikal ajanslarda yürütülen reklam çalışmalarının ayrıntıda farklılaşmasına yol açıyor. Farklılaşmaya yol açan bir başka neden ise medikal iletişimin mecra kullanımının da kendine özgü olması.

Medikal İletişim ülkemizde son yirmi yılda hızlı bir ivme ile ilginç bir yol izleyerek, bugüne geldi. Aslında iletişimsiz bir pazarlama olamayacağı için elbette ilaç firmalarının satış/pazarlama ekipleri bir tür medikal iletişim etkinliğini yürütmekteydi. Firmaların, hem medikal iletişim hem de bunun sonucunda gerçekleşen satışlarının uygulayıcısı olarak birer saha ekibi vardı zaten.


Geçmişte medikal iletişime dair her tür strateji/taktik firmaların satış/pazarlama birimleri bünyesinde oluşturulur ve saha ekibi tarafından uygulanırdı. Hatta bir zamanlar kimi firmalarda ürün müdürü ile grafikerin yan yana oturup çalıştığı, deyim yerindeyse hem metin yazarlığı hem de art direktörlük yaptığı sahneler hiç de şaşırtıcı değildi. Etkinlikleri ve sayıları artan çok uluslu ilaç firmalarının sektöre girişiyle pazarlama birimlerinin medikal iletişime bakışı değişmeye başladı. Buzz Medikal , Medikal İletişimde büyü bir boşluğu dolduran Türkiye’nin ilk medikal sosyal medya ajansı.

Ve tabii konuyla ilgili daha fazla detay ve örnek çalışma isteyenler BrandAge dergisinden reklam ajansı PDO/DORAN ‘ın İstanbul Genel Müdürü Işıl Sayın’ın yazısına ulaşabilirler :)

Keyifli Okumalar Dilerim.

Çağla Akkoyun,

Hiç yorum yok: